01 de gener 2005

Recerca



M'he especialitzat en l'estudi del periodisme digital, amb atenció primordial per les rutines de producció i els factors de context que condicionen el treball dels periodistes. Recentment estic treballant en grups d'investigació que exploren la participació de l'audiència els mitjans digitals i la convergència de mitjans. D'altra banda, també he analitzat l'evolució d'Internet a Catalunya, sobretot la seva implantació social i usos.

Aquí podeu trobar les meves publicacions i participacions en congressos, ordenades per temes, amb accés als documents en alguns casos.


# Periodisme participatiu

Domingo, D., Quandt, T., Heinonen, A., Paulussen, S., Singer, J., Vujnovic, M. (en premsa) "Participatory journalism practices in the media and beyond: an international comparative study of initiatives in online newspapers". Journalism Practice, 2(3).

Heinonen, A.; Domingo, D. (2008) “Weblogs and journalism: a typology to explore the blurring boundaries”. Nordicom Review, 29(1). [PDF]

Paulussen, S., Heinonen, A., Domingo, D., Quandt, T. (2007). “Doing it together: Citizen participation in the professional news making process”. Observatorio (OBS*) Journal, 1(3):131-154. [PDF]


# Convergència

Domingo, David et al. (2007). “Four Dimensions of Journalistic Convergence: A preliminary approach to current media trends at Spain”, ponència al VIII International Symposium of Online Journalism. University of Texas. [PDF]


# Periodisme digital

Paterson, C. & Domingo, D. (2008) Making Online News: The ethnography of new media production. New York: Peter Lang. [compreu el llibre, llegiu el blog]

Domingo, D. (2008) "Interactivity in the daily routines of online newsrooms: Dealing with an uncomfortable myth". Journal of Computer-Mediated Communication, 13(3), 680-704. [HTML, PDF]

Domingo, D. (2006) “La Immediatesa com a valor fonamental del periodisme digital: conseqüències en el treball diari de quatre redaccions digitals”, a Treballs de Comunicació, vol. 21, p. 51-61. [Índex de la revista; PDF disponible aviat]

Tesi doctoral: Inventing online journalism: Development of the Internet as a news medium in four Catalan newsrooms. Universitat Autònoma de Barcelona. Juliol 2006. [Text complet disponible a Tesis en Xarxa]

Domingo, D. (2006) “Material and organizational constrains in the development of online journalism”, comunicació presentada a la COST A20 Conference: The impact of the Internet in European mass media. Delphi, Grècia.

Castelló, E.; Domingo, D. (2006) “Spanish media facing online media: a challenge to journalists?”. International Journal of Iberian Studies. 18(3), 181-200. [Abstract]

Domingo, D. (2005) “The difficult shift from utopia to realism in the Internet era. A decade of online journalism research: theories, methodologies, results and challenges”, comunicació presentada a la First European Communication Conference. Amsterdam: ECCR, ECA. [Esborrany en PDF]

Domingo, D. (2005) “Understanding the emergence of digital media. Reviewing 'Digitizing the News: innovation in online newspapers' by Pablo Boczkowski”. International Journal of Media and Cultural Politics. 1(1), 157-160.

Domingo, D. (2005) “La utopia del periodisme digital: innovació i inèrcia en les redaccions digitals catalanes”. Trípodos. Extra 2005, 403-416. [PDF]

Domingo, D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya.
>> Addendum (maig 2005)

Domingo, D. (2004) “Mapping online news in Catalonia: old and new producers”, a Salaverría, R. i Sádaba, C. (eds.) Towards new media paradigms. II COST A20 International Conference Proceedings. Pamplona: Eunate.


# Internet a Catalunya

Díez, M. i Domingo, D. (2005-) “Internet”, a Informe de la comunicació a Catalunya. Bellaterra: Institut de la Comunicació - UAB. [Edició 2007 en PDF]

Domingo, D. (2000-) “Internet local”, a Informe de la comunicació a Catalunya. Bellaterra: Institut de la Comunicació - UAB. [Quatre edicions]

Domingo, D. (2004-2007) Capítol anual “Internet a Catalunya” [Tres edicions] i annex especial “Cobertura informativa a Internet de les eleccions municipals i al Parlament de Catalunya” [PDF], a Informe sobre l'audiovisual a Catalunya. Barcelona: Consell de l'Audiovisual de Catalunya.

Moragas, M. de; i Domingo, D. (2003) “Internet”, a Corominas, M. i Moragas, M. de (eds.) Informe de la comunicació a Catalunya 2001-2002. Bellaterra: Institut de la Comunicació - UAB.

Moragas, M. de; Domingo D. i López, B. (2002) “Internet and local communications: first experiences in Catalonia”, a Jankowski, N. i Prehn, O. (eds.) Community media in the information age. New Jersey: Hampton Press.

Domingo, D.; Esteve, T. i Benet, A. (2002) “El català a Internet: l’oferta lingüística a la Xarxa”, a El català en els mitjans de comunicació: situació actual i perspectives. Barcelona: Societat Catalana de Comunicació.

# Metodologia de la recerca en mitjans digitals

Castelló, E. i Domingo, D. (2004)“Poking our noses into the production process: benefits and risks of researchers’ involvement in new media projects”, comunicació al 2nd Symposium New Research for New Media: Innovative Research Methodologies. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

Domingo, D. (2003) “Ethnography for new media studies: a field report of its weaknesses and benefits”, comunicació al 1st Symposium New Research for New Media: Innovative Research Methodologies. Minneapolis: University of Minnesota.

# Altres activitats de recerca i divulgació

Domingo, D. (2005) “Lenguajes de la comunicación digital”, a Alberich, Jordi i Roig, Antoni (coords.) Comunicación audiovisual digital: nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas.
Barcelona: Editorial UOC, pp. 177-208.

Domingo, D. (2005) “Publicar a Internet: guia de serveis i eines”. Versió original de l'article en castellà a Mosaic (UOC).Traducció al català a Dutopia.cat.

Domingo, D. (2005) “Medios digitales: donde la juventud tiene la iniciativa”. Revista de Estudios de Juventud. 68, 91-103. [PDF]

Domingo, D. (2005) “Grup de Periodistes Digitals: una experiència associativa de Catalunya”. Mediatika. Cuadernos de Medios de Comunicación. 11, 185-197. [PDF]

Reflexions sobre la Finlàndia digital durant l'estada de recerca a l'hivern 2004-05 en el departament de periodisme de la Universitat de Tampere.


Última actualització: Juny 2007

Resum de la tesi doctoral


Inventing online journalism: Development of the Internet as a news medium in four Catalan online newsrooms
David Domingo. Universitat Autònoma de Barcelona. 2006

El periodisme digital s'ha desenvolupat en ritmes i direccions diverses, prenent formes concretes en cada projecte de mitjà digital. La recerca empírica en aquest camp ha evidenciat que les principals tendències han estat, en moltes ocasions, lluny de les utopies imaginades durant els anys 90. Encara estem inventant el periodisme digital. Aquesta tesi doctoral presenta un estudi comparatiu de les rutines de treball i valors professionals de quatre redaccions digitals catalanes i traça els factors organitzatius, culturals i materials que han condicionat la definició i ús d'hipertext, multimèdia i interactivitat –les característiques d'Internet que prometien una revolució al periodisme.

La recerca analitza les similituds i divergències en el model de periodisme digital de diferents tradicions de mitjans de comunicació: un diari imprès d'un gran grup de comunicació (El Periódico), un mitjà audiovisual públic (CCRTV), un diari local (Diari de Tarragona) i un portal de notícies purament digital amb finançament públic (laMalla.net). La metodologia emprada inclou l'observació del treball dels periodistes a la redacció i entrevistes en profunditat, per tal de conèixer en profunditat el context i l'evolució de cada cas, amb una interpretació teòrica basada en una aproximació constructivista a l'adopció social de noves tecnologies.

Els resultats de la recerca més destacats són: la immediatesa és el valor principal en tres de les redaccions digitals, les vinculades a mitjans tradicionals; la resta de les utopies del periodisme digital són redefinides per aquesta decisió; els teletips són la font principal –i gairebé única– de la major part de les notícies produïdes pels mitjans digitals amb lligams tradicionals; l'escassedat de recursos humans i la cultura de la immediatesa dissuadeixen els periodistes digitals de sortir al carrer o contactar fonts de primera mà, sobretot en les redaccions digitals de mitjans tradicionals; els periodistes digitals d'aquestes redaccions tendeixen a infravalorar el seu treball respecte al dels seus companys de la premsa, ràdio o televisió; el projecte purament digital supera els riscos per a la qualitat del producte que implica el model de la immediatesa gràcies a una estratègia d'especialització: cada periodista té una xarxa de fonts originals, més temps per treballar cada peça i més sensibilitat per explorar les utopies.

L'autor sosté que calen més estudis comparatius, de caràcter internacional, de l'estructura organitzativa i les condicions materials del treball en les redaccions digitals, per tal d'oferir a les empreses de mitjans de comunicació un punt de partida realista per obrir una nova etapa en la encara inacabada invenció d'Internet com a mitjà de comunicació periodística.

David Domingo

david * dutopia.net



Vaig créixer a Salou, vora la mar, llegint tot el que queia a les meves mans. Vaig acabar sent periodista i, finalment, professor de periodistes a la UAB i a la URV. Tendeixo a ser crític amb el món que ens ha tocat viure, però mai perdo l'optimisme, perquè ens tenim els uns als altres. Des del gener de 2007 estic a Iowa, als Estats Units, en un repte molt engrescador per a la meva carrera docent i investigadora. Segueixo dient que algun dia tindré un gos! (el de la foto es diu Otis, és d'una de les professores de la Universitat d'Iowa)


Mogudes


# Grup de Periodistes Digitals
Des d'aquesta associació de professionals de la comunicació digital organitzem xerrades i cursos, i intentem dinamitzar el sector dels mitjans digitals a Catalunya.

# Associació per la innovació estratègica Vegga
Promovem la implantació de la participació col·lectiva en els processos de decisió de qualsevol grup social o institució. Hem dissenyat una metodologia i una eina per Internet que ajuden a gestionar-ho.

# Altres mogudes que segueixo d'aprop:
· Objecció fiscal: cap euro a l'exèrcit
· Campanya "Prou investigació militar"
· Salvem la Platja Llarga de TGN
· No en el nostre nom: manifest generacional contra la hipoteca estatutària

Docència


2007

# Universitat d'Iowa
- Periodisme digital
- Comunicació, tecnologia i societat
- Periodisme participatiu

2006


# Universitat Rovira i Virgili
- Llicenciatura:
Periodisme multimèdia
Taller de producció informativa digital: Tarragona m'esborrona.info
- Doctorat: Metodologia de la recerca de la producció: empreses i professionals de la comunicació

# Universitat Oberta de Catalunya
- Coordinador del Postgrau El Periódico de Periodisme Digital
- Mitjans de Comunicació Digitals, a la llicenciatura de Comunicació Audiovisual