15 de setembre 2005

Què hauria de ser l'Associació Catalana de Mitjans Digitals?

Permeteu-me que des de la meva posició d'observador del sector dels mitjans digitals exposi perquè crec que necessitem una Associació Catalana de Mitjans Digitals i com hauria de ser. És la meva opinió personal després de sentir molts punts de vista, una aportació per al debat. Evidentment no depén de mi decidir com i quan existirà l'associació.

Parteixo de la constatació que existeix un espai català d'informació periodística a internet, amb mitjans que publiquen en català per a un públic que vol estar informat en català des d'allà on sigui, a Catalunya o a Austràlia. Produir informació de manera professional i amb voluntat de tenir una empresa rendible és objectivament més difícil en aquest mercat de la internet catalana que en el mercat de la internet en castellà: el nombre d'usuaris catalans és més petit i a més bilingüe i per tant poden optar per mitjans espanyols si l'oferta en català no satisfà les seves necessitats. Pels mitjans en català, a més, és molt més difícil entrar en el gruix del negoci publicitari -controlat per les centrals de compres des de Madrid-.

Per tant, de la mateixa manera que revistes comarcals en català o les revistes especialitzades en català es van associar fa molts anys per unir esforços i afrontar els seus problemes específics, els mitjans digitals en català tenen reptes per a la seva viabilitat econòmica que junts podran afrontar amb més força que separats. A Catalunya es produeixen mitjans en castellà, però el seu públic i les seves circumstàncies són completament diferents.

L'objectiu principal de l'associació hauria de ser enfortir el sector dels mitjans digitals en català. És això una posició política? Per mí sí que ho és i del tot legítima. Si les empreses periodístiques catalanes no publiquessin en català, ningú altre ho faria. Unir-se per ser més forts és una responsabilitat política, social i cultural més enllà dels objectius de facilitar la viabilitat econòmica que pugui tenir l'associació. Una empresa periodística té responsabilitats amb la societat per la qual treballa: per una banda, col·laborar en la reproducció (normalització potser encara en el cas català) de la cultura; per l'altra, produir informació de qualitat per ajudar els ciutadans a prendre decisions en la seva vida pública-política i privada.

Com aconseguir tot això? Fa unes setmanes ja vaig resumir una sèrie d'objectius concrets que l'associació podria tenir. La majoria d'aquests objectius poden ser compartits per empreses privades i públiques, per empreses petites i grans, per empreses purament digitals i per les empreses tradicionals que també volen tenir publicacions digitals rendibles. Alguns objectius poden ser molt específics d'una part d'aquests mitjans: els públics no poden rebre subvencions i són els privats els interessats en que la Generalitat defineixi els criteris més adequats per al sector. Però l'intercanvi de tecnologia i experiència, l'auditació de les audiències, la visibilitat dels mitjans en català, l'autorregulació de la qualitat de la producció informativa, la relació amb les universitats... Tot això són punts en comú dels quals tothom en pot sortir beneficiat.

Així ho veig. Seguiré amb molt d'interés el procés fundacional i espero que tinguem l'associació que els mitjans digitals catalans necessiten.

1 Comentari:

David ha dit...

Unes hores després d'escriure aquestes línies, l'ICANN aprovava el domini .cat... La reacció dels columnistes de Libertad Digital em reafirma en la idea que si nosaltes no construim l'espai català de comunicació, ningú ens vindrà donar un cop de mà. El .cat pot ser tot l'innecessari que vulguin per aconseguir això, però la seva càrrega simbòlica és molt gran per fer visible l'espai català de comunicació a Internet.