24 d’octubre 2007

Periodisme ciutadà: reflexions i una invitació

Fa uns mesos que participo en un projecte internacional per comparar el desenvolupament del periodisme ciutadà en diferents països europeus i els EUA. Ens interessa especialment explorar com els mitjans digitals "professionals" obren possibilitats perquè els ciutadans enviïn comentaris, fotografies, notícies... Es pot ser escèptic amb aquesta tendència, però és un fet que els mitjans estan explorant-la (des de la CNN fins la BBC, passant per El País) i crec que és important entendre les motivacions dels periodistes i dels ciutadans en crear i utilitzar aquests serveis, i estudiar si realment els continguts generats pels usuaris fomenten la qualitat del producte periodístic i del debat democràtic.

Molts periodistes professionals responen ràpidament que no a la hipòtesi anterior i es queixen de la feina extra que suposa gestionar els continguts enviats pels ciutadans, sempre amb la por de publicar quelcom que no és cert. Els ciutadans no tenen necessàriament l'ètica ni les rutines dels periodistes. Tot i això, els beneficis potencials del periodisme ciutadà són prou atractius com per donar-li una oportunitat:

  • Els periodistes podrien recuperar més fàcilment la confiança dels ciutadans, força tocada últimament (especialment als EUA), si col.laboressin amb la seva audiència, fent més transparent el procés productiu;
  • Sovint els ciutadans aportarien idees i material informatiu que sense donar-los l'oportunitat no arribaria a ser cobert pels periodistes, que no poden estar a tot arreu;
  • S'augmentaria el pluralisme dels mitjans i es fomentaria la participació de la ciutadania en els debats públics, enfortint la democràcia.
Els resultats preliminars del treball d'altres investigadors i de la nostra recerca, presentats en un seminari a Tampere i en una conferència a Cardiff, suggereixen que els mitjans digitals no estan treballant en la direcció adequada per desenvolupar aquests beneficis del periodisme participatiu. Tendeixen a aïllar els periodistes de la participació ciutadana dedicant personal específic per la gestió dels continguts dels usuaris, per no destorbar els redactors. I tret d'ocasions puntuals, les aportacions dels internautes són poc rellevants per a una ciutadania madura i un periodisme més responsable.

Això pot ser degut a que els mitjans no deixen gaires opcions de participació completa en el procés productiu, segueixen relegant els ciutadans a ser audiència i els permeten reaccionar davant de les notícies publicades pels periodistes, però no volen canviar cap de les rutines establertes i obrir el procés productiu a la discussió amb els ciutadans. Un dels reptes de recerca és trobar quines fórmules de participació poden ajudar a assolir els beneficis potencials del periodisme ciutadà.

A Catalunya hi ha ben poques iniciatives de periodisme ciutadà en els mitjans digitals professionals. Per què creieu que és així? Destacaríeu algun cas interessant?

Aquestes reflexions i preguntes les debatrem a fons en el V Seminari Internacional de Periodisme Digital a Vilanova i la Geltrú el 19 i 20 de novembre, amb experts i professionals de Catalunya, Europa i EUA. Ens veiem a Vilanova!

1 Comentari:

Toni ha dit...

Ens veiem i en parlem a Vilanova! Per cert, en aquest apunt parlen d'un nou projecte de periodisme ciutadà en l'àmbit estatal, encapçalat per l'exdirector de ElMundo.es, Gumersindo Lafuente. Per si ho vols tenir en compte.
Ah, i tinc pendent publicar l'episodi del podcast, ja ho sé ;-) Després d'un estiu complicat, aviat el penjaré. Salut!