31 de maig 2007

L'inèrcia de la recerca acadèmica


El cap de setmana passat vaig estar a la bella i intensa San Francisco, en el congrés anual de la ICA, una de les dues grans associacions de recerca en comunicació, principalment arrelada als Estats Units. Va ser molt gratificant tornar a veure vells amics i referents intel·lectuals (per fi vaig conèixer personalment en Pablo Boczkowski!).

El contingut de les sessions no va ser tan engrescador com esperava. En l'àmbit dels mitjans digitals els weblogs s'emportaven el gran protagonisme i hi havia encara poques idees madures en la recerca del periodisme participatiu i la recerca sobre convergència del mitjans era gairebé inexistent. En Carlos Scolari, compatriota de la Universitat de Vic, va ser l'excepció presentant dades sobre el desenvolupament de la polivalència professional en els mitjans catalans. Amb ell vaig compartir fabulosos dinars a Chinatown i el port de pescadors, que van servir per intercanviar impressions... algunes d'elles recollides en forma d'entrevista a Digitalismo.com (també podeu llegir-hi les seves reflexions sobre el congrés).

El congrès m'ha confirmat que la recerca acadèmica es mou amb una inèrcia molt forta, que cada cert temps posa temes en el punt de mira dels investigadors. Ara toquen els weblogs i la convergència ha passat de moda. L'any vinent serà l'any del periodisme participatiu. D'aquesta manera es produeix molta ciència d'última hora, però molt superficial. Els investigadors hem d'esforçar-nos per ser rigorosos i portar els objectes d'estudi fins a les últimes conseqüències. La clau, per mi, és orientar la recerca a millorar el món que ens envolta.

Què podem fer per millorar el periodisme des de la universitat? Buscar fórmules que fomentin la qualitat, la responsabilitat professional... i denunciar les estratègies que amenacen aquests valors. Tant la convergència com la participació de l'audiència són a la vegada oportunitats i riscos per al periodisme. Els investigadors hem d'acompanyar els professionals en aquest camí per ajudar-los, des de la reflexió sobre els factors contextuals i l'anàlisi de bones pràctiques, a fer d'aquestes tendències una plataforma per salvar el periodisme de la seva crisi de credibilitat.

17 de maig 2007

Infotendencias: un bloc col·lectiu sobre convergència periodística

No fa encara un mes que va arrencar el bloc col·lectiu Infotendencias.com, en el que una vintena d'investigadors de tot l'Estat espanyol seguim l'actualitat de l'apassionant evolució dels mitjans de comunicació. La convergència periodística és el tema central, donat que el bloc és una iniciativa del grup de recerca que fins el 2009 investigarà els factors i les conseqüències de les estratègies de coordinació i integració de mitjans informatius a Espanya.


Es tracta d'un bloc necessari, perquè hi havia ben poca oferta d'anàlisi sistemàtica de les tendències en els mitjans amb una perspectiva ibèrica. A Catalunya, Comunicació 21 fa aquesta feina de manera encomiable, però només alguns blocs individuals seguien de forma més o menys constant els mitjans estatals. Òbviament, en els temes que tractarem posarem l'atenció en experiències i publicacions de tot el món, però espero que puguem aportar dades originals del que està passant en el sistema mediàtic català i espanyol.


De fet, diversos grups multimèdia ja s'han interessat pel projecte i tenen moltes ganes de col·laborar plegats. És evident que la convergència és un procés obert en què hi ha moltes incerteses i el diàleg entre la indústria i les universitats pot ser molt útil. És apassionant formar part d'aquest moment històric!


Us convido a llegir la meva primera aportació al bloc, una síntesi de les dades disponibles sobre l'audiència activa: relativament hi ha pocs internautes que participen, però poden moure muntanyes si els periodistes es treuen la por i els accepten com a col·laboradors en un procés informatiu obert, un diàleg més que no pas la clàssica producció de notícies. És clar, que l'actitud no ho és tot: en el seminari en què vaig participar a Tampere (Finlàndia) a l'abril vam constatar que qui participa tendeix a ser sempre qui ja té més fàcil accés als mitjans, mentre que les veus excloses en els mitjans tradicionals segueixen tenint dificultats per animar-se a participar a Internet. Els periodistes tenen la responsabilitat social de dedicar esforços a incloure aquestes veus en el procés.


El projecte també m'ha servit per familiaritzar-me amb WordPress, el gestor de weblogs de codi obert, i la veritat és que si et sents còmode amb html i css pots fer meravelles per personalitzar la interfície del bloc en una sola tarda.