22 de maig 2005

Pavlik segueix alimentant les utopies del periodisme digital

John Pavlik va ser una de les estrelles convidades al III Congrés Internacional Comunicació i Realitat de la Universitat Ramon Llull. El plantejament monogràfic era tan apassionant com necessari: "La utopia digital en els mitjans de comunicació: dels discursos als fets. Un balanç". Aquest bloc podria ben bé tenir aquest subtítol...


Moltes ponències (el doble volum de Trípodos que les recull en paper és una joia imprescindible) van concentrar-se en fer una aproximació crítica a la situació actual del periodisme digital. Precarietat laboral, culte a la immediatesa, poca contrastació de les fonts... La recerca empírica demostra que les utopies d'un nou periodisme de qualitat estaven fora de context: no hi ha els recursos humans ni materials per desenvolupar continguts hipertextuals i multimèdia, i la interactivitat amb els usuaris és testimonial.

Tot i això, els periodistes dels mitjans tradicionals també semblen seguir la mateixa tendència que els companys digitals: menys feina de carrer i més dependència respecte a les fonts, en part gràcies a l'ús d'Internet. La bona feina dels gabinets de relacions públiques pot tenir força a veure.

Mentre això passa, els usuaris belgues confirmen que Internet no és la seva primera opció per informar-se i que la principal utilitat dels mitjans digitals és tenir una idea general sobre l'actualitat. A més, la majoria no estan disposats a pagar per això i consideren que els mitjans tradicionals ja els informen prou bé.

En aquest context, Pavlik es va limitar a fer un catàleg d'aparells i tecnologies que poden ajudar els periodistes a treballar sobre el terreny per recollir i difondre informació de manera més efectiva. La seva fascinació és la mateixa que durant deu anys ha fet creure els periodistes digitals que no estaven aprofitant les possibilitats d'Internet: si no tenim present el context empresarial, les limitacions materials i els principis de la professió, difícilment podem desenvolupar models de periodisme digital viables i útils per als internautes.

En el congrés vaig arribar a la conclusió que hem de deixar de repetir-nos que el periodisme digital està poc desenvolupat. La culpa la tenen les utopies inabastables que ens van fer creure als 90. Revisem-les, però abans prenguem consciencia de les condicions actuals de les empreses periodístiques i de les necessitats del públic. Només llavors podrem començar a construir el periodisme digital de demà.

0 Comentaris: